Kevyen liikenteen väyliä Lohjalla pitää kehittää

Kirjoituksia

Lohjalla ei ole riittävästi kevyen liikenteen väyliä. Tämä on todettu muun muassa valtuustoaloitteessa, jonka Pekka Luoma (kok) teki tammikuussa. Luoman aloite käsitteli lähinnä Lohjan keskustaa, mutta toimenpiteitä tarvittaisiin myös ja erityisesti muuallakin kuin keskustassa.

Esimerkiksi Ikkalassa ei ole kevyen liikenteen väyliä lainkaan, vaikka niitä ehdottomasti pitäisi olla. Ikkala sijaitsee kahden vilkasliikenteisen läpiajotien risteyksessä. Luode-kaakko-suunnassa kulkee Pusulan ja Vihdin välinen väylä. Koillisesta tulee Pusulantie Karkkilasta, ja joka jatkuu Ikkalasta etelään Nummen suuntaan. Tiet ovat pientareettomia eli valkoisen reunaviivan jälkeen ei ole asfalttia eikä juuri muutakaan piennarta. Katuvalot rajoittuvat vain Pusulantien risteykseen. Ikkalassa asuu sekä lapsiperheitä että iäkkäämpää väestöä. Alueella sijaitsee Ikkalan koulu. Koululaisilla, pyöräilijöillä, koiranulkoiluttajilla ja muilla jalankulkijoilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kulkea ajoradalla, niin reunassa kuin pystyy – tai sitten pengerluiskalla. Nopeusrajoitus Pusulan tien risteysalueella ovat 50 km/h. Muualla aiempaa 80 km/h rajoitusta laskettiin pari vuotta sitten kuuteenkymppiin. Tämä ei kuitenkaan tuonut yhtään enempää tilaa jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle kuin ennenkään.

Jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuus on Ikkalassa uhattuna. Uuden kunnanvaltuuston pitäisikin antaa virkamiehille selkeä toimeksianto valmistella kevyen liikenteen väylät kuntoon koko Lohjan alueella.

Ana M. Gutiérrez Sorainen